Festmánie: Nástin festivalových dějin … 11. část

Festmánie: Nástin festivalových dějin … 11. část

Jak ukázalo minulé pokračování, Evropa v sedmdesátých letech festivalově rostla a nabízela hned několik druhů této zábavy. Velké komerční akce, free festivaly, soutěžní přehlídky. Pozadu nezůstávala ani Austrálie (Sunbury Pop Festival 1972–1975, Aquarius Festival 1973) a například osmdesátitisícovou návštěvu měl africký třídenní Zaire 74 v Kinshase. Naopak pro Spojené státy zlatá éra festivalů sedmdesátými lety navzdory výše uvedeným příkladům, ke kterým lze ještě přidat California Jam (6. 4. 1974) s do té doby největším počtem prodaných lístků (250 000), skončila.

POČÍTÁNÍ MRTVÝCH

Příčinu lze hledat v enormním množství fanoušků, které začalo festivaly od konce šedesátých let objíždět. S tím souvisela nemožnost zajištění a udržení bezpečnosti, což vedlo k několika úmrtím. Vedle Altamountu v roce 1969 počítali mrtvé také na festivalu Celebration of Life v červnu 1971, který se stal odstrašujícím příkladem po všech stránkách. Začal jako nejvíce ambiciózní festival slibující vedle osmidenního prvotřídního line-upu (Pink Floyd, The Beach Boys, B.B. King, Chuck Berry, Ike and Tina Turner) také doposud nevídaný doprovodný program zahrnující artisty, cirkusová zvířata, jógu, workshopy, semináře, spirituální centrum a spoustu dalších položek. Na konci si však vysloužil přezdívku Festival of Death.

Na vině ale tentokrát nebyl pouze počet návštěvníků (sešlo se jich na tehdejší dobu „pouhých“ 60 000) ale naprosto nezvládnutá organizace, kdy poté, co již bylo zveřejněno místo konání, se lokalita pouhé čtyři dny před začátkem změnila, díky čemuž několik slibovaných interpretů vůbec nevystoupilo. Rychlá stavba pódií na poslední chvíli si navíc vybrala svou daň. Bouře, která se nad plochou přehnala, shodila jednu z beden vysoké pyramidy ozvučení na dělníka, který se je snažil připevnit. Tento incident ještě smrtí neskončil. Ale hned tři mrtvé si vzala rozbouřená řeka, která areálem protékala. Průběh festivalu poznamenalo velké množství drog, které vedlo ke 150 zatčeným. Nedostávalo se ale také pitné vody, a to i ve stanech s lékařskou pomocí.

SJELI SE, ABY SE SJELI

Dalším festivalem, který se podílel na ústupu USA z festivalové mapy, byl Powder Ridge Rock Festival ohlášený na termín od 31. 7. do 2. 8. 1970. Během něj sice nikdo nezemřel, ale pouze díky tomu, že se oficiálně neuskutečnil, neboť organizátoři ztratili po soudním zásahu vyvolaném residenty povolení. Nicméně i tak se na místo konání, což byla regulérní lyžařská sjezdovka včetně sedačkového vleku, sjelo zhruba třicet tisíc fanoušků, kteří se hojně oddávaly drogám a improvizovanému programu, na němž se sami podíleli. Na festival se v předprodejích prodalo přes dvacet tisíc vstupenek po dvaceti dolarech (cena v roce 2018 by byla 130 dolarů). Celá kauza vyvrcholila na svou dobu obrovskou pokutou přes dvě stě tisíc dolarů a čtyřmi lety vězení pro hlavního promotéra Raymonda Filibertiho.

VEŘEJNÁ SPRÁVA ZASAHUJE

Jednalo se tedy o souhru několika aspektů, které vedly k opatrnosti ze strany veřejné správy, aby dávala souhlas pro pořádání festivalů. Těmi nejhlavnějšími byl obrovský počet návštěvníků a nekontrolovatelné šíření a užívání drog mezi nimi. K tomu se přidával strach místních obyvatel a nesmíme zapomenout ani na politický kvas konce šedesátých let, kdy kontrakultura hudebních festivalů a jejich návštěvníků stála v opozici oproti establishmentu. Na úrovni jednotlivých států uvnitř USA tak byly přijímány vyhlášky omezující výskyt většího množství lidí na jednom místě po stanovený čas (Mass Gathering Act) činící pro příští dvě desetiletí konání festivalů téměř nemožným. Ostatně už v prvním roce po Altamontu postihlo zákaz třicet festivalů ze čtyřiceti osmi.

IDEOLOGICKÁ KOMERCE

Odlišnou problematiku oproti tomu řešili představitelé evropských států, kteří již v podstatě festivaly přijali jako novou formu masové zábavy a spíše přemítali nad ekonomickým a ideologickým postojem k nim. Festivaly ve východním bloku se tak staly prostředkem kulturního boje a součástí státní propagandy, zatímco pro západní státy se pozvolna stávaly především uznávaným ekonomickým odvětvím, i když, jak ukázalo dění okolo bezplatných festivalů v Anglii (více zde), ani v nich nepřestávaly být festivaly prostředkem pro vyjádření názoru.

 

titulní fotografie od Leonarda Freeda byla pořízena na Powder Ridge Rock Festivalu (zdroj)

PŘEDCHOZÍ DÍLY FESTMÁNIE