Festmánie: Nástin festivalových dějin … 12. část

Festmánie: Nástin festivalových dějin … 12. část

Osmdesátá a devadesátá léta byla ve srovnání s předcházejícím obdobím pro festivaly dobou konsolidace (Evropa), ale i dobou útlumu a hledání nových cest (USA). S nástupem heavy metalu se čím dál více dařilo rockovým festivalům. Rozjezd hudební televize MTV 1. 8. 1981 dopomohl k nové definici mainstreamu a přispěl ke vzniku kultu popových hvězd. V devadesátých letech oproti tomu MTV přispěla k úspěchu své vlastní opozice, jakou byl například grunge či punk pop a nu metal.

ZAPOMENUTÝ FESTIVAL PRO 700 000 LIDÍ

Spojené státy se pokusily rehabilitovat pověst velkých hudebních festivalů akcí US Festival ’82 a ’83. A ačkoliv druhý z nich přilákal na 700 000 tisíc návštěvníků, je při třicetiletém výročí v roce 2012 médii titulován jako zapomenutý festival, k čemuž novinář Ben Wener ve svém článku pro The OCR dodává, že se zejména pro mladší třiceti let jedná o největší festival, o kterém nikdy neslyšeli . Jak se však pro stejný článek vyjádřil tehdejší tiskový mluvčí festivalu, byla to akce, která znamenala konec starých festivalových časů a začátek těch nových. A jak uvedl David Chiu v článku pro PopMatters.com, US Festival se stal inspirací pro velké festivaly konce devadesátých let Bonnaroo a Coachella.

Vůdčí osobností, která stála za celou koncepcí, byl Steve Wozniak (jeden z pozdějších zakladatelů firmy Apple). Ten za tímto účelem dokonce založil produkční společnost UNUSON (Unite Us in Song). Příprava trvala osmnáct měsíců a rozpočet se vyšplhal do výše 13 milionu dolarů. Koncepce stála na doposud unikátním rozvržením jednotlivých dní podle žánrů (heavy metal, new wave/punk, rock, country), ale také na technických inovacích (obří projekční plochy). Cena lístků začínala na 13 dolarech za den. Na celý víkend stálo vstupné 35 dolarů. Navzdory výsledné pětimiliónové ztrátě však bylo rozhodnuto o konání druhého ročníku.

DVAKRÁT A DOST

Ten sice byl důležitý pro řadu kapel jako vstupní brána na americký trh (Clash, U2, INXS), ale zároveň dopadl podobně jako řada jeho neslavných předchůdců v sedmdesátých letech a třetí ročník již neproběhl. Na průběhu akce se podepsalo počasí (vysoké teploty), počet návštěvníků (první den 165000, druhý den dvojnásobek, přičemž malý objem prodaných lístků v předprodejích naznačoval spíše neúspěch akce), nekontrolovatelný prodej drog, jeden mrtvý, který zemřel násilnou smrtí, a strkanice mezi kapelami v zákulisí ohledně výše vyplacených částek za vystoupení. Ztráta za druhý ročník již byla 10 milionů.

SANITKY VRTULNÍK A POČÍTAČE

I přes neslavný konec byl US Festival v mnohém přelomový. Vedle již zmíněného rozdělení jednotlivých dní podle žánrů, které se stalo součástí marketingu zejména při druhém ročníku, kdy k původním třem přibylo country, se velká pozornost věnovala také servisu pro návštěvníky. Důvodem byla právě pověst, kterou si díky podceněné organizaci, pokazily velké akce pod širým nebem při jejich velkém kvasu ve Spojených státech na přelomu let šedesátých a sedmdesátých.

Jak například dokládá oficiální plakát s mapou areálu, s organizací pomáhalo přes tisíc lidí včetně čtyř set uniformovaných policistů. Parkovací plocha zahrnovala 382 akrů půdy (217 fotbalových hřišť). Připraveno bylo 110 000 míst pro stany, kempingové vozy a dodávky s 24hodinovým dohledem a po celou dobu otevřeným obchodem. K dispozici byla nemocnice, 11 sanitek i záchranářský vrtulník. Naproti tomu jediným doprovodným programem se stala technologická expozice, o to však velkoryseji uspořádaná, neboť zahrnovala hned pětici klimatizovaných stanů s nejnovějšími objevy na poli počítačové techniky.

 

titulní fotografie US Festival 1982 (zdroj)

PŘEDCHOZÍ DÍLY FESTMÁNIE