Festmánie: Nástin festivalových dějin … 13. část

Festmánie: Nástin festivalových dějin … 13. část

Ve Velké Británii v první polovině osmdesátých let doznívala přívalová vlna free festivalů, která vyvrcholila jedním úmrtím na Stonehenge Free Festivalu v roce 1984. Následující rok už přes tisíc členů policejních jednotek obsadilo příjezdové cesty a provedla zásah proti konvoji zhruba 140 aut, který mířil na festival. Tato akce vstoupila do dějin pod názvem Battle of the Beanfield, po které muselo být 24 lidí (z toho 8 policistů) hospitalizováno. Koncept free festivalů se pak více posunul do oficiální sféry. (Více o free festivalech zde)

Průběh osmdesátých let se mj. nesl ve znamení velkého návratu festivalu Glastonbury. Sedm statečných v čele s Peterem Gabrielem založilo v roce 1982 putovní festival WOMAD (World of Music, Arts and Dance) a v říjnu 1986 se poprvé konal Soho Jazz Festival. Rockové žánry se zabydlely na akci Monsters of Rock, která po úmrtí dvou diváků v roce 1988 byla na jeden rok přerušena, aby se se sníženou kapacitou ze 100 000 na 75 000 návštěvníků v roce 1990 vrátila zpět.

NÁVRAT LÉTA LÁSKY

Přelom osmdesátých a devadesátých let znamenal výrazný nástup elektronické taneční hudby. Ta dala vzniknout řadě nových festivalů (např. Tribal Gathering, Global Gathering, Mayday, Love Parade), díky čemuž získala tato doba přídomek Second Summer of Love, a opět dopomohla k popularitě ilegálním free festivalů. Na jednom z nich, v roce 1992 na Castlemorton Free Festivalu ve Worcestershire, se sešlo 30 000 lidí.

O dva roky později vstupuje v platnost Criminal Justice Act, který dovoloval policii ukončit napříště jakoukoliv venkovní produkci s hudbou vyznačující se repetitivním beatem. Devadesátá léta dala ve Velké Británii vzniknout také ale řadě velkých komerčních festivalů jako například T in the Park (1994-2016) nebo V Festival (1996–2017).

Rovněž pro Ameriku znamenala devadesátá léta velký festivalový nádech, který započal hned rokem 1991 s prvním ročníkem projektu Lollapalooza. Původně se jednalo o velkolepě pojaté tour kapely Jane’s Addiction, probíhající po Spojených státech v rozmezích let 1991 až 1997. Svůj festival, který se rovněž pohyboval na pomezí velkého koncertu a festivalu,  získal v roce 1994 rovněž hip hop (Summer Jam).

VÝPRODEJ SUBKULTUR

Důležitým mezníkem se pak stal putovní festival Warped Tour, který od roku 1995 kočoval po Spojených státech, aby od roku 1998 jejich hranice překročil, a vypravil se rovnou na další tři kontinenty Asii, Evropu a Austrálii, což si mohl dovolit díky oděvní značce Vans, jejíž jméno od ročníku 1996 tvoří nedílnou součást názvu festivalu.

Warped Tour se hned prvním ročníkem trefila do doby vzestupu hudebních subkultur, které začaly opanovat mediální prostor. Zároveň byly ustanoveny X Games, které vytáhly vzhůru sporty jako skateboarding. Cílové skupiny vyznavačů výše uvedeného se prolínaly a staly se lákadlem pro obchodní značky typu Vans, která z alternativy udělala mainstreamový životní styl. Druhý ročník už tak po složení částky 300 tisíc dolarů nesl jméno Vans Warped Tour a jeho součástí bylo světové amatérské klání ve skateboardingu The Vans Amateur-World Skateboarding Competition.

VŮNĚ PENĚZ

Jednalo se v té době o bezmála revoluční obchodní model pro festivaly, kdy se vedle klasického sponzoringu začaly přímo názvy značek objevovat v názvu akce. Ostatně v ten samý rok (1996) v Británii odstartoval již vzpomínaný V Festival, kdy V zastupovalo značku Virgin Group. V polovině devadesátých let se tak festivaly dostaly z ekonomického hlediska do pozice pozitivně vnímané investice v segmentu volnočasových aktivit. Byl to obrovský skok zejména z pohledu Spojených států, kde velké festivaly ještě v osmdesátých letech neměly rozhodně na růžích ustláno.

Vans Warped Tour se postupně proměnil spíše v putovní veletrh a muzika se dostávala na druhou kolej. Na festival se nabalovaly další a další značky jako například Sony PlayStation, Pepsi Cola nebo Pacific Sunwear. Jen o tři roky později od vstupu Vans jich přibylo na pětadvacet. Vans drželi v roce 1999 ve Warped 15% podíl a na festival přispívali ročně milionem dolarů . Na začátku nového tisíciletí už vlastnili 70% podíl, za který zaplatili 5,2 milionu dolarů. Zatím poslední ročník festivalu proběhl v roce 2019 s tím, že podle aktuálních informací by se v obměněné podobě měl vrátit do tří let.

 

titulní fotografie WOMAD 1982 (zdroj)

PŘEDCHOZÍ DÍLY FESTMÁNIE