Festmánie: Nástin festivalových dějin … 14. část

Festmánie: Nástin festivalových dějin … 14. část

KAŽDÝ MÁME HLAS

Osmdesátky v našich končinách z pohledu festivalů byly popsány v jednom z prvních dílů Festmánie (zde). Než se proto přehoupneme rovnou do dalšího desetiletí, stojí za zmínku ještě jedna akce, o které prozatím řeč nebyla. Vedle klasicky koncipovaných festivalů postavených na kapelách, se od roku 1981 (do roku 2000) konal v Praze také jeden speciálně zaměřený festival – Vokalíza. Byl určen pro zpěváky menšinových žánrů. První ročník proběhl souběžně s výročím narození Jaroslava Ježka (75 let). Akci vymyslela zpěvačka Jana Koubková, která na její zrod vzpomíná následovně:

„Model byl jednoduchý: každý z vybraných zpěváků měl zazpívat jednu Ježkovu píseň ve vlastním aranžmá. Bydlela jsem v té době kousek od Malostranské besedy, která byla na svou dobu dobrým kulturním centrem vedeným lidmi ochotnými se o leccos poprat. A tak se myšlenku podařilo prosadit. Nejdříve pod názvem Hlas 81, což bylo zamítnuto, protože v tomtéž roce se konaly volby. Tak jsem vymyslela název Vokalíza 1981 – první setkání jazz-blues-rockových zpěváků.“

SAMETOVÝ KVAS

Nová doba přinesla nové festivaly, a to v mnohem širším žánrovém spektru než doposud (například festival alternativní hudby Babí Lom, 1991), pokračovaly dozvuky fenoménu Woodstock (Česká Skalice 1990 , Trutnov v témže roce). Proběhly první ročníky festivalů, které trvají dodnes (v roce 1992 Mezi ploty, v roce 1993 Festival Boskovice a Benátská noc), přičemž nejvíce jich vznikalo ve druhé polovině devadesátých let (Litoměřický kořen a Rock for People v roce 1995, Zámostí 1997).

E.T. PŘISTÁL DOMA

Naopak ekonomická recese na sklonku devadesátých let znamenala pro řadu festivalů zánik. Ten potkal také ambiciózní E.T. Jam. Festival, který jako jeden z prvních po osmdesátém devátém roce nabídl v rozmezí let 1996 – 1999 koncept multižánrového megafestivalu s účastí velkých zahraničních hvězd (festival Trutnoff se připojil v roce 1997, když dovezl Faith No More), přičemž žánrové festivaly s bohatou zahraniční účastí se konaly již dříve, např. crossoverový Crosstown Traffic festival 26. – 27. 8. 1994 v Praze na Výstavišti s Waltari, Headcrash, Think About Mutation. Na E.T. Jamu během čtyř let konání v prostoru pražského koupaliště Džbán vystoupili například Iggy Pop, Björk, Alanis Morissette, Suzanne Vega, Bryan Adams, Erasure či Sinéad O’Connor.

Zároveň se jednalo o jedno z prvních spojení hudebního festivalu s velkou obchodní značkou, která se stala součástí jeho názvu. Šlo o mobilního operátora Eurotel, který do podniku vstoupil s druhým ročníkem (v roce 1996 nesla akce ještě název JAM´96 ). Zajímavostí je, že pro poslední ročník 1999 se název rozšířil na E.T. GO Jam, a to jako marketingová podpora předplacených telefonních karet.

Předběhnout JAM mohly o rok dříve Pražské rockové dny. Na Strahově se během tří dní od 7. do 9. 7. 1995 počítalo s vystoupením například Eltona Johna, Roda Stewarta, Joe Cockera, kapely Bon Jovi a dalšími. Z dnešního pohledu se to zdá neuvěřitelné, ale festival byl zrušen, a to údajně pro nízký prodej lístků.

Program festivalu ET JAM 97 (zdroj autor)
PŘEDCHOZÍ DÍLY FESTMÁNIE