Festmánie: Nástin festivalových dějin … 15. část

Také Českou republiku zasáhla vlna taneční muziky, která se přelila do festivalového dění. Od roku 1997 se konal (nejdříve v přírodním areálu ve Svojšicích, později na dostihovém závodišti Pardubice, ale přechodně také v Hradci Králové či u Máchova jezera) festival Summer of Love (první ročník pod názvem Summer´97), který se začátkem nultých let jedenadvacátého století dostal na pozici nejvýznamnějšího a nejnavštěvovanějšího tanečního festivalu u nás. O tuto pozici se přetahoval s techno festivalem Cosmic Trip, který začínal ve stejném roce v Teplicích. I v tomto případě se místo dalších ročníků několikrát prostřídalo. Bylo jím letiště v Roudnici nad Labem, Ústí nad Labem i Hradec Králové. Už o rok dříve, tedy 1996, začal tým stojící za Summer of Love v Pardubicích organizovat dvoudenní indoor Sunrising house festival.

Velký taneční festival si vyzkoušela také Praha. Nejprve v roce 1997 to byl Open Air Festival v Letňanech, na který za pořádající agenturu Lighthouse zavzpomínal Josef Sedloň pro web Culinary: „Jako jedni z prvních jsme jako součást festivalu udělali atrakce, například centrifugu nebo Bungee Jumping. Chtěli jsme lidi pobavit a mělo to úspěch, přišlo 3 500 posluchačů.

O rok později (v květnu 1998) v exkluzivním prostoru Jeleního příkopu pod Pražským hradem vystoupili jako hlavní hvězda dvoudenní akce The Orb . Festival měl proběhnout ještě o rok později, ale už nedostal od Správy Pražského Hradu povolení, o čemž se ovšem dozvěděl až v dubnu po oznámení účinkujících (The Orbital, Zion Train), a tak se v omezené míře přesunul do Sky Klubu Brumlovka.

Od roku 1998 se započala také éra největšího moravského tanečního festivalu Hradhouse (Boskovice), který jako první zkombinoval hudbu a zírání na nasvícený hrad, o dvanáct měsíců později začal svou historii psát také dodnes pořádaný festival taneční hudby Mácháč a také Summer Expose odehrávající se pod věžemi Temelína. Aktivní u nás po zahraničním vzoru byla také scéna putovních soundsystémů pořádající od roku 1994 letní freetekno festivaly (Teknival Hostomice, CzechTek). Část z nich byla přitom v reakci na Criminal Justice Act z Velké Británie.

Vlna komerčních tanečních festivalů vrcholila rokem 2002, kdy se právě v tomto letopočtu vedle sebe, krom již zmíněných, konal 7. 5. na Proboštských jezerech Freestyle Massive, 4. 7. v Brandýse nad Labem třetí ročník Open Air Field (The Chemical Brothers), 27.7. festival Loop v Brně a 9. 8. licencovaný festival Creamfields (Underworld) s dvaceti tisíci návštěvníky. O rok později je sice ještě doplnil prvním ročníkem také GO Planet Roxy, ale to už taneční hudba přestala být lákadlem a většina akcí se musela vypořádat s propadem návštěvnosti. Markéta Pešková z Rádia Wave situaci v roce 2003 shrnula následovně:

A ač jsme se my Češi ještě minulý rok mohli hlasitě smát, toto léto krize konečně dorazila i do naší malé středozemní republiky. Kvůli nezájmu lidí o parties a festivaly svou činnost ukončila produkční agentura Eastbase, mega-festival Planet Roxy skončil se ztrátou, Open Air Field zel prázdnotou a osud pořádajícího Lighthouseu je nad propastí nakloněn nejvíc za celou dobu své působnosti.

PŘEDCHOZÍ DÍLY FESTMÁNIE