Festmánie: Nástin festivalových dějin … 6. část

Festmánie: Nástin festivalových dějin … 6. část

TŘI VÁCLAVÁKY A MANESKIN

Padesátky. Anglie dál upevňuje svou festivalovou vitalitu. V roce 1951 hostil Londýn velkolepé slavnosti Festival of Britain a od poloviny padesátých letech se ustanovují četné tradiční akce svými prvními ročníky (1955 Sidmouth Folk Festival, 1956 Beaulieu Jazz Festival). Festival of Britain se rozprostřel na neuvěřitelné ploše téměř jedenácti hektarů (Václavák má čtyři) na jižním nábřeží Temže. A přestože šlo především o oslavu industrializace, průmyslových úspěchů a pokroku, součástí výstavních pavilónů byl také koncertní sál pro necelé tři tisícovky sedících návštěvníků.

V roce 1951 zahajuje italský soutěžní festival Sanremo (Italian song festival of Sanremo), který inspiroval o pět let později vznik soutěže Eurovision Song Contest. Letošním vítězem Sanrema se v březnu stala kapela Måneskin, která minulý týden vyhrála i Eurovision.

FESTIVALOVÝ OTEC

V USA znamenají 50. léta obrovský organizační posun, jehož výsledkem byl hodokvas následující desetiletky. V roce 1954 se úvodním ročníkem představuje Newport Jazz Festival (NJF). Ve dvou dnech od 17. do 18. července a pod názvem First Annual American Jazz Festival zahrnuje nejen koncerty (např. Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Lee Konitz) ale také diskusní panely.

Dramaturgie si vysloužila uznání za programovou skladbu zahrnující různé podoby jazzu. Lístky se prodávaly od 3 do 5 dolarů. Rozpočet byl 20 000 dolarů a akce skončila ziskem 400 dolarů. Celková návštěvnost se odhaduje na 11 000 diváků a pro příští ročník se tak festival z venkovních prostor tenisového klubu Newport Casino stěhuje do Freebody Park. Návštěvnost se zvedla na 27 000 diváků a příjmy převýšily výdaje o 7 400 dolarů.

Z dnešního pohledu, tak jak festivaly vnímáme, byl NJF skutečně prvním velkým outdoorovým festivalem v USA vůbec. Přišel s ním a financoval ho George Wein, který je díky tomu nazýván otcem amerických hudebních festivalů.

VÝSTAVIŠTĚ JAZZU

Dalším významným americkým festivalem padesátých let byl Monterey Jazz Festival v říjnu 1958. Jeho koncepce byla obdobná jako u NJF (kterým se inspiroval), tedy představit na jednom místě jazzovou hudbu v podání slavných umělců i nováčků na scéně. Od malých kapel po big bandy, od tradičního jazzu po bop, od písničkových recitálů po jam sessions.

Festival trval tři dny (od 3. října). Jako místo konání bylo zvoleno Monterey County Fairgrounds, rozsáhlý areál (postavený v roce 1936) s vnitřním i venkovním prostorem pro pořádání kulturních akcí, který se nachází uprostřed kalifornského města Monterey. Festival navštívilo na 27 000 lidí, čistý výdělek dosáhl 600 dolarů.

Monterey Jazz Festival
 

FESTIVALOVÉ ŠÍLENSTVÍ

Padesátá léta byla silnou nápovědou, co se může kolem festivalů v budoucnu dít. Skutečnost se ale ukázala být ještě mnohem šílenější, než si kdo uměl představit. Šedesátá léta znamenají pro festivalovou kulturu mohutný skok. Svůj podíl na tom má především technologický rozvoj reprodukovatelnosti hudby, masová popularita nových hudebních žánrů a celospolečenská situace. Těžiště se přesouvá z Anglie do Spojených států. Rychlost, jakým rostla návštěvnost festivalům nových žánrů, bere dech. Od maximálně stovek účastníků sessions v parcích San Franciska po statisícové hordy nájezdníků na těch nejmonstróznějších akcích dekády. Nedělní pokračování Festmánie bude opravdu výživné.

PŘEDCHOZÍ DÍLY FESTMÁNIE