Festmánie: Nástin festivalových dějin … 7. část

Festmánie: Nástin festivalových dějin … 7. část

Dekáda, kdy se zrodily megafestivaly, to jsou šedesátá léta. Přesně od jejich poloviny se dala do pohybu síla, která nešla zastavit. Newport Jazz Festival, o kterém byla řeč minule, získává ještě v roce 1959 přidružený podnik Newport Folk Festival. A na něm 25. července 1965 během koncertního setu Boba Dylana poprvé zazněl z reproduktorů zvuk elektrické kytary. Ani ne o měsíc později, konkrétně 15. srpna, vystoupili na Shea Stadium v New Yorku Beatles. V ochozech na ně čekalo 55 tisíc návštěvníků. Pro zvukaře to byl nervák. Po poslední písničce si mohli oddychnout. Ukázalo se, že i takovýto obrovský prostor se dá ozvučit. Pro organizátory festivalů to znamenalo jasný vzkaz, je možné to rozjet ve velkém.

SARDINKY POTMĚ

Nešlo to ale zas tak rychle. První rockový festival připravila rozhlasová stanice KFRC 610 AM v nenápadné kalifornské oblasti Mount Tamalpais v Marin County až o dva roky později. Akce dostala název Fantasy Fair and Magic Mountain Music Festival (někdy se před názvem uvádí ještě název pořádající rozhlasové stanice) a konala se po dva dny od 10. do 11. června. Na dvou pódiích vystoupilo okolo třiceti kapel (např. The Doors, Jefferson Airplane, The Byrds, Janis Joplin), zazněla koncertní verze muzikálu Vlasy. Čtyřtisícová kapacita amfiteátru, který byl hlavním pódiem, byla překročena až desetkrát!

Fantasy Fair and Magic Mountain Music Festival byl původně ohlášený na termín o víkend dříve, ale s ohledem na špatné počasí byl na poslední chvíli přesunut. Vstupenka na celou akci stála dva dolary, kapely hrály zadarmo. Výtěžek akce byl určen pro Hunter’s Point Child Care Center. Venkovní prostory, kde se festival konal, neměl umělé osvětlení, a tak mohly kapely vystupovat pouze od osmé hodiny ranní do šesté večerní. Část organizačního týmu pak o rok později uspořádala Woodstock. Festival je považovaný za start fenoménu Summer of Love, který se následně přelil i do Evropy a v jeho jménu proběhla řada hudebních akcí.

Vystoupení The Doors na Fantasy Fair and Magic Mountain Music Festivalu
 

LUXUS PRO ÚČINKUJÍCÍ

Jen o týden později proběhl The Monterey International Pop Festival, který chtěl navázat na úspěchy tamního jazzového festivalu. Vizí festivalu bylo představit všechny žánry, které v tu dobu začaly nabývat na síle včetně jejich vzájemných fúzí. Hrál se pop, psychedelic rock, blues i folk. Na pódiích se střídala jména známá jen lokálně s celostátními hvězdami. Hlavní hvězdou byli The Mamas and the Papas.

Vůbec poprvé se dostávalo luxusního zacházení všem účinkujícím. Zatímco o týden dříve v Mount Tamalpais pro ně nebyla ani ohraničena žádná oficiální část areálu, organizátoři Monterey se rozhodli poskytnout prvotřídní ubytování i dopravu na festival. Myslelo se i na tisk. Žádostí o akreditaci se sešlo kolem 1500. I z tohoto důvodu se uvádí, že The Monterey International Pop Festival byl z dnešního pohledu po všech stránkách vůbec první komerční hudební festival na světě. Jeho dopad byl však celospolečenský. Například Ian Inglis (2006) uvádí, že festival Monterey Pop byl nadějným znamením toho, že populární hudba je schopná skvělých věcí, a že mladá kultura by mohla skutečně změnit svět.

Akce se celkem zúčastnilo na 45 000 lidí a celý podnik skončil se ziskem 211 000 dolarů, který byl převážně vyplacen podílnickým organizacím sídlícím mimo pořadatelské město.

MIAMI VS. MIAMI

Dostáváme se do roku 1968. Stále jsme v USA a tentokrát se přesouváme do Miami, kde se konaly v rozpětí několika měsíců hned dvě velké akce. V květnu to byl 1968 Pop Festival a v prosinci Miami Pop Festival. Za každou stál jiný produkční tým. První z nich měl na starosti pozdější organizátor Woodstocku tehdy třiadvacetiletý Michael Lang, který byl aktivní již při výše uvedeném Fantasy Fair and Magic Mountain Music Festivalu. Ostatně stejně jako organizátor toho druhého Mel Lawrence.

Z hlediska návštěvnosti byl úspěšnější ten druhý. Od 28. do 30. prosince se zde sešlo na sto tisíc návštěvníků a festival je tak označován za první festival kategorie major na východním pobřeží. Jediným účinkujícím na obou festivalech byl Chuck Berry. Oba festivaly měly stejné místo konání Gulfstream Park.

POZOR NA PŘÍKOPY!

Festivalové šedesátky se neuzavřeli Woodstockem (více o festivalu zde), ale tragickými událostmi na festivalu v Altamontu, kde 6. prosince 1969 zemřel Meredith Hunter. Akce byla zdarma, sešlo se na ni na 200 tisíc lidí, hlavní hvězdou byli Rolling Stones a ochrana byla svěřena členům motorkářského gangu Hells Angels, kterým se situace vymkla z rukou. Výsledkem byly vedle zmíněného úmrtí další násilnosti a výtržnosti. Potyčky vedly Hells Angels nejen mezi sebou, ale i s účinkujícími, na základě čehož například Grateful Dead odmítli hrát. Celkově zemřeli během festivalu čtyři lidé. Vedle zmíněné násilné smrti, která se odehrála přímo na pódiu během koncertu Rolling Stones, zemřeli další dva účastníci při autonehodě a jeden utonul v drenážním příkopu.

Příště se přesuneme na náš kontinent a zjistíme, že také do evropského festivalového dění výrazně zasáhl Bob Dylan. Tak ve čtvrtek.

PŘEDCHOZÍ DÍLY FESTMÁNIE