Hip Hop Kemp – Hradec Králové 21.08.2015

V jejím vystoupení byl celý žejdlík muziky. Co povídám žejdlík, celý věrtel muziky. Kopec muziky, hora muziky, velehory muziky! Muzika pro celé království … Akua Naru přišla, rozhlédla se po přeplněném hangáru a zvítězila. Přestože její koncert začal se skluzem dlouho přes půlnoc, v hangáru byla hlava na hlavě. Královna noci zahájila vládnutí domluvou se svými poddanými ohledně vyhovující hlasitosti mikrofonu a pak už jen mávla a tu se ozýval náš sborový pokřik, tu tleskání v rytmu rozběhnutého stáda koní. A do toho všeho výtečná kapela s neopakovatelnými jazzovými vstupy a sóly jednotlivých členů, kdy se vítězem stal kouzelník se saxofonem. Atmosféra vřela. Kdo by to byl řekl, že na Hip Hop Kempu potká tolik milovníků jazzu.

Akua Naru je však především výborná vypravěčka. Ať už v textech nebo promluvách mezi nimi. Příběhem o únavě z cest a narozeninách, které měla den předem, strhla lavinu emocí od zpěvu klasického narozeninového songu, po vlastní dojetí, když děkovala za oslavu, kterou jsme ji svým přijetím uspořádali. Připomenutím aktuálního dění ve Spojených státech, ať už hromadné vraždy v kostele v Charlestonu nebo série pochybení policie při střelbě na údajně ozbrojené mladíky, pak požádala publikum o zvednutí pravice se sevřenou pěstí nad hlavu na souhlas víry ve spravedlnost. Holt trocha kontroverze k hip hopu patří. První bílá česko-polská organizace Černých panterů se, aniž by věděla, že vznikla, v míru rozešla kolem půl čtvrté ráno, čímž zároveň ukončila svou nevědomou činnost.

Pár hodin předtím se na hlavním pódiu odehrávala klasická story o mistru a jeho žákovi. Akorát mistr nevěděl, že je mistr. To se takhle sešli v zákulisí Hopsin a Joey Badass a ten první povídá druhýmu, já ti ukážu, jak se to dělá, ty to jenom zopakuješ a budeš mít úspěch. Stalo se. Včetně stage divingu a stání na rukou a ramenou diváků uprostřed davu. Oba měli navíc stejně protivného Dje za zády. Jeden vynikal v oblibě zvuku houkajícího parníku, který není pasé snad už jenom za mořem a druhý pořád vyžadoval skandování křestního jména od Badasse, což bylo ale pořád akčnější než první polovina Joeyho setu. Rozdíl mezi mistrovskou lekcí a lekcí mistrovštější než mistrovskou šlo nakonec změřit pouze na výšku postupně klasajícího sedu u kalhot obou umělců. A tady byl jednoznačným vítězem Hopsin a jeho červené spodní prádlo.

 

Zatímco line up na hlavním pódiu byl po celý festival jednoznačně světové úrovně, hygienické zázemí pro návštěvníky se propadlo do situace na českých festivalech tak před deseti lety.

 

Soudě dle páteční návštěvy, měl Hip Hop Kemp letos dvě tváře. Zatímco line up na hlavním pódiu byl po celý festival jednoznačně světové úrovně, kdy se podařilo shromáždit jména promlouvající do historie i trendů žánru, zejména hygienické zázemí pro návštěvníky se propadlo do situace na českých festivalech tak před deseti lety. Program byl ořezaný, hrát na více místech se začínalo až pozdě odpoledne a sami organizátoři hovořili u jednodenních vstupenek o megakoncertu.

 

Hloupost sezóny. Jako kdyby nestačily vratné kelímky sami o sobě, přibyly k nim letos ještě papírové poukázky na zálohu na vratné kelímky.

 

Přišli ovšem také s inovací, kterou si dovoluji vyhlásit za hloupost sezóny. Jako kdyby nestačily vratné kelímky sami o sobě, přibyly k nim letos ještě papírové poukázky na zálohu na vratné kelímky. Pokud jste chtěli vrátit pade, museli jste tak nejdříve odevzdat kus papíru. Jestliže mělo jít o opatření proti krádežím vratných pohárů, mohli se organizátoři klidně rovnou vrátit k těm jednorázovým. Mezi tím nepořádkem na zemi, by se ztratily. Výhodu údajně ušetřené ekologické stopy u vratných, beztak vymazalo pořízení papírových poukázek. Kdyby se návrat nekonal ani příští rok, navrhuji poukázku také na první kelímek, která by se rozdávala u vstupu. Součástí takového opatření by byl stánek prvního piva hned za branou. Odevzdáte poukázku, šedesát korun (tisk něco stojí) a pak teprve dostanete pivo. Zabrání se tím nečistým praktikám, kdy si někteří neukáznění návštěvníci přinášejí kelímky z minulého ročníku, nebo nedej Bože, z úplně jiných festivalů.