Ian Caldwell - Páté evangelium

Ian Caldwell – Páté evangelium

Zdálo by se, že povodeň severských detektivek zaplavila i sopečný ostrov knih pojednávajících o církevních konspiracích. Ale právě ve chvíli, kdy má v kinech premiéru další adaptace knihy Dana Browna, se i k nám dostává Páté evangelium, díky kterému se vršek sopky dostal zpět nad hladinu. Nebo ne?

 

Páté evangelium vydrželo mezi patnáctkou nejprodávanějších knih deset týdnů

 

Autor románu Pravidlo čtyř není jen další v řadě za Brownem, ale díky své novince se mu stává rovnocenným partnerem. Tedy alespoň, co se týká ohlasu a zájmu. Ještě před vydáním usadila Americká asociace knihkupců (American Booksellers Association) Páté evangelium na trůn nejočekávanějších knih měsíce a s podobným vlastním označením ho začal v prvním březnovém týdnu loňského roku prodávat Amazon. Román se po uvedení na trh zařadil mezi The New York Times Bestsellers a místo našel i v National Indie Bestseller List, kde mezi patnáctkou nejprodávanějších knih vydržel deset týdnů. Jako audioknihu pak Páté evangelium načetl dokonce Jack Davenport (Talentovaný pan Ripley, Piráti z Karibiku, Kingsman: Tajná služba).

Co oba autory rozděluje, je reakce z nejvyšších církevních kruhů. Zatímco Brownovi bylo spíláno, Caldwell se pochlubil děkovnou poštou z Vatikánu. Důvod přízně? Absolvent Princetonské univerzity na pozadí vraždy spáchané Janu Pavlu II. pod okny nerozkrývá prohnilé prostředí katolické církve ukrývající před světem děsivá tajemství, ale snahu po sblížení řecké a římské odnože téhož. Páté evangelium lze tak mimo jiné číst jako zručně napsaný politický thriller odehrávající se v přitažlivých kulisách.

Ian Caldwell velmi umně pospojoval dohromady několik motivů, které ve své hloubce a promyšlenosti nedovolují nad knihou mávnout rukou. Tím prodejně nejvděčnějším je vedle vyšetřování vraždy na atraktivním místě historie Turínského plátna. A co by to bylo za pátrání po jeho pravosti, aby nepřineslo překvapivá odhalení. Důležité však je, odkud vzejdou.

 

Čtenář je obratně vtahován do tajemství psaného slova o životě a smrti Ježíše Krista

 

Dostáváme se tak k největší přednosti a zároveň dost možná i k největší komerční slabině, která nedovolila dlít knize v seznamu nejprodávanějších ještě mnohem déle. Úhel vyprávění. Spisovatel nepřivádí na scénu církevního státu jako hlavního hrdinu laika zvenčí, ale dva kněze, bratry svázané hlubokým rodinným poutem, které vnější děje neustále přetrhávají. (Caldwell na jejich osobním dramatickém příběhu, jako dalším motivu knihy, aplikuje ono již shora zmíněné velké téma rozkolu a usmíření, které tak nechává rezonovat hned v několika úrovních.)

Čtenář díky tomu nemůže počítat s ironickými odsudky či podivujícími se komentáři nad konáním církve. Naopak je prostřednictvím služby jednoho z bratrů jako učitele evangelií obratně vtahován do tajemství psaného slova o životě a smrti Ježíše Krista. Do objevných postřehů, zajímavých a hlavně srozumitelných disputací, které nehanobí obsah, ale dávají ho do souvislostí, aniž by tyto zanechávaly pachuť konspiračních z prstu vycucaných teorií. A to může být pro předpojaté a nevěřící, na rozdíl od kvitujícího Vatikánu, trochu problém.

 

Obsahem ani formou však nepřekvapí popis zákulisních tahanic a bojů o moc

 

Co ho může zmírnit je pátrání po příčině zločinu a zákulisní návštěva vatikánských paláců. Vyšetřování se zde neujímá právo civilní, ale církevní prostřednictvím soudního přelíčení dle vlastních pravidel, kdy je největším trestem odnětí kněžského roucha. Nutno uznat, že se Caldwellovi i v této lince daří udržet napětí a přijít s alespoň trochu překvapivým závěrem. Obsahem ani formou však nepřekvapí popis zákulisních tahanic a bojů o moc, i když je nahlížen z pohledu člověka působícího uvnitř instituce.

Příběh se odehrává v roce 2004, tedy za končícího pontifikátu Jana Pavla II, kdy on sám do děje výrazně zasáhne. A je to jeho sjednocující poselství a odkaz, v jehož duchu se zdá, že byl román sepsán. Přirozené a hlavně odůvodněné míšení reálných a smyšlených postav a dějů je ostatně další z předností Pátého evangelia.

 

Strhující a sugestivní román o vině a odpuštění.

 

Byl jsem skeptický, zda lze v tomhle podivném žánru přijít vůbec s něčím vynalézavým. Ale nakonec si mě přeci jenom podmanila stoupající dynamika vyprávění i čím dál zajímavější lekce z evangelií. Pak už jsem se jen přiléhavě modlil, aby na posledních stránkách nepřilétli mimozemšťané, nevypukl mor nebo vrahem nebyl papež. Modlitby byly vyslyšeny. Sugestivní pasáž ze Sixtinské kaple před blížícím se závěrem a hlavně slušně zvládnutý konec, kdy čtenář rozhodně nemusí být zklamán, že byl po tolik stránek napínán, a kdy se rozkrývá relativita důležitosti všech dějových linek, překonaly mé očekávání. To, že nebylo příliš vysoko, je věc jiná.

Páté evangelium je strhující a sugestivní román o vině a odpuštění. A také o sebeobětování a odpovědnosti. O pokusu zbavit se starých hříchů nikoliv zapomněním, ale přiznáním. Chytře vymyšlen, chytře napsán. Příjemné popové čtení s nevtíravým duchovním přesahem.

Ian Caldwell: Páté evangelium. Překlad Linda Kaprová. Portál, Praha 2016, 496 stran.