Kauza Maryša - A studio Rubín (15.02.2012) ... 90%

Kauza Maryša – A studio Rubín (15.02.2012) … 90%

Klasiky se není třeba bát a té se zásahem Petra Kolečka obzvláště. Třetí v řadě výrazných ženských postav, které postupně A studio Rubín rehabilitovalo, Maryša, jím byla přehópnuta do současnosti, aby dokázala, že na ničem si nemůže dramatik sarkastik tolik honit triko, jako na půdorysu vděčného tématu tragické lásky. A je jedno, v jakém století či v jaké části země se nachází.

Petr Kolečko rozehrává na vcelku malé ploše hodinového představení provokativní partii střetu dvou autorů, dvou světů a dvou filozofií plnou aktuálních dialogových přestřelek. Nezapomíná přitom ale ani na kostru příběhu, díky čemuž je divák vystavován ostrému zvratu emocí. Vedle vtipných slovních soubojů šalina/tramvaj či parafráze na sociální sítě, tak sleduje i propad vnitřně osamocené Maryši k alkoholu.

O uvěřitelnost jejího jednání se stará vynikající Jana Stryková v titulní roli, která působí ve všech emočních rovinách přirozeně a zároveň z ní vyzařuje radost z hraní. Dobrým spoluhráčem je jí Ondřej Pavelka jako podnikatel Vávra v poloze neustálého nahaněče a přesvědčovače Maryši (vezmu tě na nejnovější představení Rosti Nováka), který se nikdy nevzdává.

Přestože některé upgradované pasáže mohou působit až příliš prvoplánovitě, kadence Kolečkovy nápaditosti je natolik kulometná, že divák nemá ani čas se tím dlouze zabývat. Jediným zklamáním tak zůstává závěr. Jednak proto, jak brzo přichází a pak také, jak málo nápaditý oproti zbytku inscenace je (navzdory zásadní změně oproti originálu).