O Emmy

O Emmy

Většina komentářů domácích médií k výsledkům televizních cen Emmy se nese v duchu vyvolávání zdání jakési nedůležitosti letošního ročníku, a to z důvodu absence nové řady Hry o trůny, která bude vinou posunuté premiéry posuzována až v příštím roce. Jedná se přitom o ukázku přeceněné síly jednoho fenoménu, ale rovněž nedostatečné znalosti vítězů v jedné z nejsledovanějších kategorií v uplynulých letech. Vždyť Hra o trůny vstoupila již do sedmé sezóny, přičemž získat titul nejlepšího dramatického seriálu se jí podařilo jen dvakrát (2015, 2016) a při kritickém ohlasu nejnovější řady dosáhne na další prvenství jen velmi stěží.

K jízlivému hodnotícímu tónu jistě přispěl i fakt, že čerstvě oceněným dílem se stal Příběh služebnice, přičemž v poli poražených zůstaly například Better Call Saul a Stranger Things, tedy seriály, které se podobně jako Hry o trůny pyšní statusem kultu vypěstovaného v sociálních bublinách nepochybujících a vzájemně se ujišťujících o mimořádných kvalitách těchto počinů. A protože nevyhrál ani černý kůň vzadu, kvalitativně značně rozkolísaný Westworld, čteme slova s přídavkem o téměř feministické vzpouře porotců, na kterou se narouboval také úspěch Sedmilhářek v kategorii Outstanding Limited Series.

Protihráčem Sedmilhářek byla mimo jiných i Jedna noc. Dle mého mínění se právě zde odehrál velmi zajímavý souboj definující aktuální rozpoložení porotců při posuzování televizní produkce. V technických parametrech zdařile natočené Sedmilhářky představují spíše klasickou televizní produkci, a to včetně námětu. Kdo ví, jak by tato VIP verze Zoufalých manželek obstála bez podpory hereckých hvězd, které zde však na druhou stranu podávají skutečně mimořádné výkony.

Ostatně těmi se může pyšnit i Jedna noc (Riz Ahmed, John Torturro). Temný a nejednoznačný příběh o mlýnských kolech (ne)spravedlnosti nechal diváka tápat nad škatulkou kladného hrdiny. Navíc, a to možná seriál pohřbilo, nenabídl ani uspokojivou a jednoznačnou katarzi. Při jiném hereckém obsazení by šlo Jednu noc zaměnit s další sérií z cyklu American Crime Story, tedy s dílem, po kterém zůstává daleko více otázek než odpovědí, a které je svým způsobem sociologickým monitoringem aktuálního stavu (nejen) americké společnosti. Letošní vítězové cen Emmy tedy mají rozhodně svou důležitost, která může ovlivnit příští televizní produkci daleko spíše než další řada Hry o trůny.