Obludov

Obludov

Přeci nebudu podnikat, abych byl sám sobě žebrákem. Aktualizace textu patřily k tomu nejvíce pozitivnímu na celém provedení hry, která je v režii Jana Prušinovského A studiem Rubín uváděna od roku 2013. Navíc do něj byly včleněny naprosto samozřejmě a nenásilně, což ještě více přidalo na dojmu čerstvosti Obludova. A možná by se dalo dokonce říci, že právě díky nim se nečekaně posunul akcent původní levicové tematiky sociálního začleňování k pravicové povaze podnikání a statusu podnikatele obecně.  Stížnosti postavy Krakena, obohaceny například zmínkou o Hrabišovi, přebíjejí její etnický původ, neboť v té chvíli se přestává hrát o barvě pleti. Aniž by to autor hry Jaroslav Žváček zamýšlel, protože jinak se text hemží stereotypem a klišé, podařilo se na těch pár osamocených vět  (přece jenom se hraje spíše o něčem jiném) vyslyšet volání romských organizací, aby divadelní, televizní či filmová scéna konečně přišla s Romem ne jako archetypem, ale jako postavou, u které nikdo neřeší původ a barvu pleti (včetně samotného děje). Tím, že najednou je tady nositelem zpráv o neutěšitelném stavu podnikání někdo, od koho medii vycvičený divák očekává spíše návody na zneužití sociálních dávek, dochází ke zpochybnění zažitého a dotlačuje diváka nedej bože zjišťujícího, že této postavě dokonce fandí, k přemýšlení nad svými postoji, což je ale, vím, do jisté míry pořád až příliš idealistická představa o mýcení zakořeněných paradigmat, neboť zbytek hry je naopak, nutno přiznat chytře, vtipně a nikterak urážlivě, beztak podporuje v růstu. Podobně rozpolceně ostatně dopadl i oceňovaný dokument FC Roma. Nespornou devizou představení Obludov je herecké trio Plouhar – Příkazký – Šimčík, ze kterého především exceluje živočišným podáním Krakena prvně jmenovaný. Tou hlavní výhrou pro všechny, kdo se na ni podíleli, je ale fakt, že půdorys inscenace umožňuje, aby žila životem doby, ve které je uváděna a stále si tak udržela dojem aktuálnosti. Přesvědčit se o tom můžete 16.3., na kdy je v A studiu Rubín naplánována další repríza.

(Zhlédnuto dne 16.2. v rámci doprovodného programu GRAND Festivalu smíchu Pardubice)